Νέα-Ανακοινώσεις

Δελτίο Τύπου 2/12/2022

Δελτίο τύπου

Συνέντευξη τύπου έδωσαν ο πρόεδρος και μέλη του ΔΣ του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης για το νομοσχέδιο με τίτλο «Δευτεροβάθμια περίθαλψη, ιατρική εκπαίδευση, μισθολογικές ρυθμίσεις για τους ιατρούς και οδοντιάτρους του Εθνικού Συστήματος Υγείας και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας». Οι εκπρόσωποι μιας από τις μεγαλύτερες επιστημονικές κοινότητες της χώρας, με 9.000 μέλη, τόνισαν ότι «Το ΔΣ του ΙΣΘ αποφάσισε να στηρίξει τις κινητοποιήσεις των γιατρών εναντίον του νομοσχεδίου διότι, κατά την άποψη του, το νομοσχέδιο με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν αντιμετωπίζει σε βάθος τα σοβαρά προβλήματα του Εθνικού Συστήματος Υγείας». Ο πρόεδρος του ΙΣΘ Νίκος Νίτσας επεσήμανε ότι ο σύλλογος έχει εκφράσει επανειλημμένως, προς πάσα κατεύθυνση, την άποψη ότι προκειμένου να υπάρξει η επιθυμητή βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών από το Εθνικό Σύστημα Υγείας είναι απαραίτητο να αντιμετωπιστούν άμεσα με διαρθρωτικές αλλαγές τα προβλήματα όπως η υποστελέχωση του ΕΣΥ – με προκήρυξη όλων των οργανικών θέσεων σε πρωτοβάθμια κέντρα υγείας και νοσοκομεία δίνοντας κίνητρα σε νέους γιατρούς – καθώς και η στελέχωση των ακριτικών νοσοκομείων και των νοσοκομείων των νησιών. Επίσης η μισθολογική απαξίωση των γιατρών του ΕΣΥ και οι οργανωτικές και διαρθρωτικές αδυναμίες στη διοίκηση του.

Τι λέει η πρόταση-απόφαση του ΙΣΘ

Σε έκτακτη σύσκεψη του ΔΣ του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, πριν από λίγες ημέρες, τονίστηκε ότι για να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι πέραν των νομοθετικών ρυθμίσεων απαιτείται «γενναία χρηματοδότηση του συστήματος υγείας συνολικά ώστε να εφαρμοστούν οι δικαστικές αποφάσεις για επαναφορά των μισθών του Εθνικού Συστήματος Υγείας, τουλάχιστον στα προ κρίσης επίπεδα (να σημειώσουμε ότι οι μισθοί είναι υποπολλαπλάσιοι συγκριτικά με τις απολαβές γιατρών ευρωπαϊκών χωρών με ανάλογο ΑΕΠ της Ελλάδας). Ακόμη να υπάρξει κατάργηση του ληστρικού μέτρου του clawback και επαναφορά της αμοιβής επίσκεψης των συμβεβλημένων γιατρών του ΕΟΠΥΥ στα προ κρίσης επίπεδα (τουλάχιστον 20 ευρώ) με ταυτόχρονη θέσπιση αμοιβής για τον εργαστηριακό γιατρό». Το ΔΣ το ΙΣΘ αποφάσισε να ζητήσει το «πάγωμα» της ψήφισης του νομοσχεδίου ώστε οι όποιες αλλαγές στο ΕΣΥ (αρθ. 7, αρθ. 10 κλπ) να προκύψουν με τη σύμφωνη γνώμη της πλειοψηφίας των γιατρών και ύστερα από την εκτενή διαβούλευση με τους Ιατρικούς Συλλόγους και τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο. Σε ότι αφορά τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για τον τοκετό, το διοικητικό συμβούλιο του ΙΣΘ ζήτησε την τροποποίηση των ρυθμίσεων στη βάση των προτάσεων της Ελληνικής Μαιευτικής και Γυναικολογικής Εταιρείας ενώ για τις ρυθμίσεις που αφορούν την ιατρική εκπαίδευση ζητά την ενσωμάτωση στο νομοσχέδιο των προτάσεων των ειδικευομένων και νέων γιατρών του ΙΣΘ.

«Πώς θα εξασφαλισθεί η ασφάλεια της επίτοκου χωρίς άμεση χειρουργική παρέμβαση σε περίπτωση αποκόλλησης του πλακούντα;»

Το μέλος του ΔΣ ΤΟΥ ΙΣΘ MD, PhD Μαιευτήρας Γυναικολόγος 
Μέλoς ΑΠΣΙ Βιολέττα ΒαΪτση μίλησε στη συνέντευξη τύπου για τις διατάξεις που αφορούν στο λεγόμενο… «φυσικό τοκετό» σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «το νέο νομοσχέδιο προβλέπει κέντρα “φυσικού τοκετού” σε υπάρχουσες δημόσιες ή ιδιωτικές νοσοκομειακές δομές καθώς επίσης και ως ανεξάρτητα κέντρα, μακριά από νοσοκομείο και από χειρουργείο το οποίο έχει σώσει πολλές μητέρες και πολλά νεογνά. Προκειμένου να μην αυξηθεί η περιγεννητική νοσηρότητα – θνητότητα και γνωρίζοντας τις ιδιαιτερότητες του επείγοντος στην Μαιευτική συντασσόμαστε πλήρως με τις απόψεις της Μαιευτικής Γυναικολογικής Εταιρείας Ελλάδος». Η μαιευτήρας-γυναικολόγος είπε ακόμη επειδή το ενδεχόμενο να δημιουργηθούν κέντρα “μη παρεμβατικού τοκετού από μαίες” (και όχι όπως λανθασμένα ονομάζεται φυσικός τοκετός) είναι πιθανό, προτείνουμε ασφαλιστικές δικλείδες προκειμένου να εξασφαλισθεί η ασφάλεια της επιτόκου και του νεογνού. Το δε προσωπικό των μαιών/μαιευτών που θα στελεχώσει αυτές τις μονάδες πρέπει να έχει κατάλληλη εκπαίδευση κι αποδεδειγμένη εμπειρία τοκετών». Τέλος τόνισε ότι «Η ποινική και αστική ευθύνη θα πρέπει να είναι διακριτές σε ότι αναλογεί την μαία ή τον μαιευτήρα -γυναικολόγο. Θα πρέπει να αναφέρεται ρητά ότι οι υπηρεσίες μη παρεμβατικού τοκετού δεν επιτρέπεται να παρέχονται εκτός οργανωμένου νοσοκομείου ή κλινικής ώστε να είναι εφικτή η πρόληψη κι άμεση αντιμετώπιση των τυχόν επιπλοκών και η επιλογή των επιτόκων που θα γεννήσουν εκεί να γίνεται βάσει συγκεκριμένων αυστηρών κριτηρίων» Εδώ η ανακοίνωση της Ελληνικής Μαιευτικής Γυναικολογικής Εταιρείας (ΕΜΓΕ) με την οποία συντάσσεται ο Ιατρικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης

Στη συνέντευξη τύπου ο Ειδικός Γραμματέας νέων γιατρών του ΙΣΘ και ειδικευόμενος παθολογικής ογκολογίας στο ΓΝΘ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ Κωνσταντίνος Λάλλας διατύπωσε παρατηρήσεις και προτάσεις ειδικευόμενων και νέων ιατρών του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης.Όπως είπε ο κ Λάλλας  «Παρά το γεγονός πως το νομοσχέδιο που κατατίθεται προς ψήφιση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως σχέδιο νόμου ευκαιριών με καινοτόμες προτάσεις προς επίλυση σύνθετων προβλήματα των ειδικευόμενων, περιέχει σημαντικά ζητήματα που χρήζουν βελτιωτικών προτάσεων, ώστε να ανταποκρίνεται στις εκπαιδευτικές, αλλά και τις γενικότερες ανάγκες των ειδικευόμενων. Ξεκινώντας από την υπηρεσία υπαίθρου, βασική προτεραιότητα και στόχος μας αποτελεί η αποσύνδεση του αγροτικού από τη διαδικασία εξετάσεων και τη λήψη τίτλου ειδικότητας αφού είναι δύο έννοιες που δεν πρέπει να ταυτίζονται.

Επίσης, για όσους συναδέλφους δεν έχουν εκπληρώσει την υπηρεσία υπαίθρου, προτείνουμε να υπάρχει δυνατότητα συμμετοχής στις εξετάσεις ειδικότητας, και στη συνέχεια παραμονή ως παρατασιακοί ειδικευόμενοι στο ίδιο νοσοκομείο ειδίκευσης και τον αντίστοιχο τομέα (παθολογικό ή χειρουργικό) για 1 χρόνο, ώστε να λάβουν νόμιμη απαλλαγή από την υπηρεσία υπαίθρου. Όσον αφορά τα ζητήματα εκπαίδευσης, η θέσπιση προαιρετικής κλινικής άσκησης για τους απόφοιτους Ιατρικής με μισθό ειδικευόμενου ιατρού, σύμφωνα με το άρθρο 3, αποτελεί ένα ιδιαίτερα θετικό βήμα, αφού θα συμβάλλει στην απόκτηση χρήσιμων κλινικών δεξιοτήτων και στην εξοικείωση με την καθημερινή κλινική πρακτική και τη λειτουργία του Ε.Σ.Υ. Επιπρόσθετα, αναγνωρίζοντας την αξία της απόκτησης εξειδικευμένης γνώσης κατά την ειδικότητα, προτείνουμε εκτός από τα κέντρα του εξωτερικού, να υπάρχει η δυνατότητα μετακίνησης – επιμόρφωσης των ειδικευόμενων, για ορισμένο χρονικό διάστημα, και σε εξειδικευμένα κέντρα της επικράτειας.

Ο κ Λάλλας πρόσθεσε ότι «στις προτάσεις μας για τη βελτίωση της εκπαίδευσης, συγκαταλέγονται ακόμα, η εφαρμογή του βιβλίου εκπαίδευσης των ειδικευομένων (logbook) για όλες τις ειδικότητες και η δημιουργία αυστηρού πλαισίου τήρησής του από τις κλινικές. Σε αντιστοιχία με τα θέματα εκπαίδευσης που αναφέρθηκαν το παρόν νομοσχέδιο περιέχει διατάξεις που αφορούν και τη διαδικασία τοποθέτησης των ιατρών για άσκηση στην ειδικότητα, όπως το άρθρο 15 και 16. Και παρά το γεγονός πως η δημιουργία ομάδων νοσοκομείων (clusters) αποτελεί ένα νέο βήμα στη διαδικασία ειδίκευσης, η συγκεκριμένη διάταξη έχει σημαντικά ζητήματα που πρέπει να διευκρινιστούν. Παραδείγματος χάριν, δεν γίνεται καμιά αναφορά στον τρόπο εισαγωγής στην ειδικότητα και αν θα υπάρχει κάποια αλλαγή σε αυτό, δεν προβλέπεται τι θα γίνει με τις ειδικότητες που δεν έχουν ενιαία τοποθέτηση και δεν καθορίζονται επακριβώς ούτε τα νοσοκομεία που θα αποτελούν το cluster ούτε το χρονικό διάστημα άσκησης σε καθένα από αυτά.

Τέλος  η μεταφορά των ειδικευομένων σε νοσοκομεία ίδιας ή άλλης Υ.Π.Ε, δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες των νέων ιατρών. Για αυτό, πιστεύουμε πως τα παραπάνω άρθρα θα έχουν νόημα, μόνο εφόσον ενταχθούν σε ένα γενικό πλαίσιο που θα αφορά τον τρόπο εισαγωγής στην ειδικότητα, και το οποίο πρέπει να διαμορφωθεί άμεσα. Κατόπιν θα μπορούν να καθοριστούν λεπτομερώς και οι παραπάνω παράμετροι για τις ομάδες νοσοκομείων. Τέλος, έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για την μισθολογική αναβάθμιση των ειδικευόμενων,  οι οποίοι, συγκριτικά με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, κρίνονται ως χαμηλόμισθοι». Εδώ αναλυτικά οι προτάσεις και παρατηρήσεις επί του νομοσχεδίου από τους νέους γιατρούς του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης